09:06
0
Dosya içeriği: 3. Sınıf Türkçe Sıfat Ve Zamirlerle İle İlgili Bilgiler dosyasını indir 3. Sınıf Türkçe Etkinlik ve Çalışma Kağıtları Egitimhane.Com 3. Sınıf Türkçe Sıfat Ve Zamirlerle İle İlgili Bilgiler örneği formu download 3. Sınıf Türkçe Etkinlik ve Çalışma Kağıtları 2011-2012 3. Sınıf Türkçe Sıfat Ve Zamirlerle İle İlgili Bilgiler 2011 sıfatlar ile ilgili hazırladığım açıklamalarzamirler ile ilgili açıklamalar 3. Sınıf Türkçe Etkinlik ve Çalışma Kağıtları 


VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BELİRTEN SÖZCÜKLER

       Bazı durumlarda varlıkların durumlarını, renklerini, biçimlerini, sayılarını, sıralarını, yerlerini belirten sözcükler kullanırız. Bu sözcüklere varlıkların özel-liklerini belirten sözcükler deriz.
       Varlıkların özelliklerini belirten sözcükler, isimlerden önce gelir ve isimlerle birlikte kullanılırlar. Bu sözcükleri bulmak için isme  "nasıl" sorusunu sorarız.     
      Varlıkların Durumlarını Belirten Sözcükler
    Yolda hasta adam gördüm. 

   (Nasıl adam?    Hasta adam)

    Parkta oynayan yaramaz çocuk birden yere düştü.

   (Nasıl çocuk?    Yaramaz çocuk)

    Sokaktaki üzgün dedeyi hiç unutamıyorum,

   (Nasıl dede?    Üzgün dede)


Varlıkların Renklerini Belirten Sözcükler

Ağaçlar kırmızı elmalarla doluydu.

(Nasıl elma?    Kırmızı elma)

Öğretmenimiz sürekli beyaz önlük giyer.

(Nasıl önlük?   Beyaz önlük)

Okulumuzdaki izci öğrenciler mor mavi fular takarlar

(Nasıl fular?    Mor mavi fular)

Varlıkların Şekillerini Belirten Sözcükler

 Toplantıya katılanlar yuvarlak masa etrafında toplantılar.

(  Nasıl masa?        Yuvarlak masa)

 Sınıfımızda dikdörtgen sıralar var.

(Nasıl sıra?     Dikdörtgen sıra)

Öğretmenimizin masasının üzerinde silindir kalemlik var.

(Nasıl kalemlik?    Silindir kalemlik)

   




Varlıkların Sayılarını Belirten Sözcükler

Varlıkların sayılarını, sıralarını, eşit miktarlarını ve eş parçalarını belirten kelimelerde vardır. Bu kelimeleri bulmak için isme " kaç, ne kadar " sorularından birini sorarız.

Caddede iki arabanın çarpıştığını gördüm.

(Kaç araba?     İki araba)
     Piknik yerine ulaşmak için yirmi kilometre yol gittik.

(Kaç kilometre?     Yirmi kilometre)

Annem marketten üç dizine yumurta aldı.

(Ne kadar yumurta? Üç dizine yumurta)


Varlıkların  eşit sayılarda  paylaştırıldığını gösteren kelimelere. " -er, -ar, -şar, -şer" eklerinden biri getirilerek yapılır. Bu kelimeleri bulmak için isme " kaçar " sorusunu sorarız.

Öğretmenimiz üçer çikolata dağıttı.

(Kaçar çikolata? Üçer çikolata)
       Annem bize sekizer kalem verdi.

(Kaçar kalem?  Sekizer kalem)
      Tarladaki domatesleri on beşerli grup yaptılar.

(Kaçarlı grup?  On beşerli grup)
      Varlıkların kaç eş parçaya ayrıldığını ve bu eş parçalardan kaç tanesinin belirtilmek istendiğinde kesir sayılarını kullanırız. Cümle içerisindeki isme " kaçta kaç" sorusu sorularak bulunur 

      Sekizde bir karpuz.
            Onda üç elma
            Yüzde yetmiş faiz
            Dörtte bir pasta


Varlıkların Sıralarını Belirten Sözcükler.

Varlıkların sıralarını belirten sözcükler " -inci " eki getirilerek yapılır. Bu sözcüğü bulmak için isme " kaçıncı " sorusunu sorarız.

 Bizim evimiz birinci sokakta.

(Kaçıncı sokak?        Birinci sokak)

Mahalledeki onuncu ev bizim evimizdir?

(Kaçıncı ev? Onuncu ev)               
      Yirminci kilometreye geldiğimizde şehrimizin sınırlarından çıkmıştık.

(Kaçıncı kilometre? Yirminci kilometre)


Topluluk anlamında kullanılan sözcükler.
            İkiz çocuk                        Üçüz bebek

        Bazen de varlıkları işaret ve soru yolu ile belirten, onların yerlerini, sayılarını bildiren kelimeler kullanırız.       
Varlıkların yerini işaret ederek belirten "bu, şu,o,öteki, beriki" sözcükleridir.  " bu, şu, o, öteki, beriki " sözcükleri tekil ve yalın olarak kullanılırlar. Aksi halde özellik bildiren kelimeler olmazlar.
       ÖRNEK:
       Bu kalem                    Şu pencere                  O araba
       Öteki çocuk               Beriki bisiklet


     Varlıkların yerlerini, durumlarını, sayılarını soru yolu ile belirten kelimelerde vardır.
       ÖRNEK:
 Nasıl çocuk?               Hangi okul?                 Kaç para?               Kaçar elma?      

Kaçta kaç pasta?        Kaçıncı çocuk?            Ne biçim böcek?       Ne tür bitki?

Ne çeşit meyve?         Ne kadar karpuz?       Neredeki ev?



Varlıkları tam olarak değil de aşağı yukarı, yaklaşık olarak, şöyle böyle belirten kelimeler.

        ÖRNEK:
    Biraz süt               Birkaç çocuk           Birçok insan               Birtakım kuşlar
    Her anne               Başka gün          Herhangi bir konu       Hiç bir zaman

   Beş on defter       Üç beş ay         Bütün yıl                        Bir gün

      ADLARIN YERİNE KULLANILAN KELİMELER
Dilimizde bazı durumlarda isimlerin yerine kullandığımız kelimeler vardır. Bunlar “ben, sen, o, biz, siz, onlar” kelimeleridir. “ben, sen ve o” kelimelerini tek kişi olduğunda kullanırız .“Biz, siz ve onlar” kelimelerini iki ve daha fazla kişi olduğunda kullanırız.


Okuldan çıkınca teyzemlere gideceğim.   

(Kim? Ben)

Ben okuldan çıkınca teyzemlere gideceğim.

Ali ne yapıyorsun?                                    

(Kim? Ali)       

Sen ne yapıyorsun?

Ahmet top oynuyor.                                 

(Kim? Ahmet)

O top oynuyor.

Ben, Zeynep’in annesi ve Gamze’nin annesi toplantıya gideceğiz. 

(Kim? Ben, Zeynep’in annesi ve Gamze’nin annesi)

Biz, toplantıya gideceğiz.

Bu etkinlik için Sude, Zeynep ve Seher görevlendirilmiş.

(Kim? Sude, Zeynep ve Seher)

Bu etkinlik için siz görevlendirilmişsiniz.

Can, Abdulkadir, Hakan kurallara uymuyorlar.

(Kim? Can, Abdulkadir ve Hakan)

Onlar kurallara uymuyorlar.


0 yorum:

Yorum Gönder