11:36
0
8.Sinif Tc inkilap tarihi ve Atatürkçülük çalişma ve ders kitabi cevaplari 2012 2013
SAYFA 15, 1. ETKİNLİK BİR OSMANLI ŞEHRİ SELANİK
1. O zamanlar hala fesler takılıyor, yönetim padişah tarafından yürütülüyordu. Yani Osmanlı izleri hala devam ediyordu.

2. Evler eski, gemiler eski, insanların giyiniş tarzları eski bunlar dikkatimizi çekiyor. Çünkü en dikkat çekici unsurlar onlar.

SAYFA 16, 2. ETKİNLİK M. KEMAL’İN EĞİTİM GÖRDÜĞÜ OKULLAR

1. / 4, 2, b 

2. / 1, 2, a 

3. / 2, 3, 1899

4. / 5, 3, 1902

1 soru: Şemsi Efendi Okulu-Selanik1886
2 soru: Askeri Rüştiye-Selanik-1893
3 soru: Harp Akademisi-İstanbul-1902
4 soru: İstanbul Minber -1918

sf:17
mustafa kemalin askeri görevleri

Çanakkale Cephesi albay rütbesine yükseldi ve çeşitli madalyalar verildi
Kurtuluş Savaşı kurtuluş savaşını başlatıp türk millletini zafere ulaştırmıştır 
31 Mart Olayı haraket ordusu istanbuldaki ayaklanmayı bastırarak düzeni sağladı 
Trablusgarp mustafa k 1912 de italyanlara karşı büyük mücadele vermesi
Sakarya Meydan Savaşı başkumandanlık meydan muharebesini kazanmıştır
Gelibolu Kara Savşları arıburnu,conbayırı ve anafartalarda büyük başarılan kaznmıştır

1soru: trablusgarp savaşı,kafkasya savaşı,31 mart olayı,çanakkale savaşı ve kurtuluş savaşı
2 soru:çok istekli,zeki ilerigörüşlü olması büyük başarılar sağlamıştır

sf:18'i 22 sayfadan yazabilirsin ayrıntılarıyla

sf :19
1soru mustafa kemal idadide bazı fransız düşünrlerinin eserleriyle tanıştıbu düşünrlerin fikirleri üzerine arkadaşlarıyla tartışmalar yapmıştır
2soru:türk kültür ve tarihi ile ilgili okuduğu eserler sayesinde mustafa kemalin fikir hayatı şekillendi özellikle tarih bilinci bu dönemde oluşmaya başladı
3soruyu yapamadım
B'de sf 24ten yararlanabilirsin

sf:20 
1soru:a)vatanseverliği:vatanı nı sevmesi onun savaşlarda başarılı olduğunu gösterir
b)cesareti:düşüncelerini cesaretle söylemesi onun açıksözlü olduğunu gösteriyor ve güzel konuşmalarıyla kısa zamanda tesiri altına altına alıyordu insanları

Sayfa 27:1.
2. İttihat ve terakki liderlerine göre Osmanlı Devleti Almanya’nın yanında savaşa girmeliydi. Fakat Mustafa Kemal Almanya’nın kaybedeceğine kesin gözüyle bakıyordu. Osmanlı Devleti’nin savaşa Almanya’nın yanında girmesinde Enver Paşa hükümeti etkili olmuştur.
3. Mustafa Kemal Paşa birinci görüşünde “Ben Almanların bu savaşta galip geleceklerine kesinlikle emin değilim.” Sözleriyle ne kadar ileri görüşlü ve kararlı olduğunu belirtiyor. İkinci görüşünde de aynı şekilde Osmanlı hükümetini eleştiriyor. Fakat millet sevgisini de ortaya koyuyor.
4. Mustafa kemal paşa Osmanlı devleti’nin Almanların yanında savaşmasını istemediğini belirtmiştir. Çünkü Almanya silah ve cephane bakımından yetersizdi. Hem de Almanya, Osmanlı devleti’nin savaşa katılmasını tamamen kendi çıkarları için istiyordu. Örneğin Osmanlı savaşa katılırsa yeni cepheler açılacaktı ve donanma güçlenecekti. Zaten Almanya o zamanlar güçlü bir ülke değildi. Mustafa kemal de bunu belirtmiştir.

Sayfa 28:
Tarih: 1914
Sevgili ana nasılsın?
Şu anda Kafkasya Cephesi’ndeyim. Burada askerimizin durumu çok kötü. Ama ben iyiyim. Küçüklerimin gözlerinden, büyüklerimin ellerinden öperim. Saygılar, sevgiler…

Sayfa 29:
1.
a) Osmanlı Devleti’nin deniz donanmasını ele geçireceğinden dolayı savunma düşecektir.
b) Artık deniz üzerinden ticaret ve savunma yapılmayacaktır.
2.
a) Osmanlı ordusunu dağıtıp ülkeyi savunmasız bırakmayı amaçlamaktadır.
b) Ülkeyi savunacak gücü kalmayacak ve İtilaf Devletleri’ne boyun eğmek zorunda kalacaktır.
3. 
a) İtilaf devletleri bütün Anadolu topraklarını işgal etmeyi amaçlamaktadır.
b) İtilaf devletlerine boyun eğmek zorunda olduğu için yapacağı
4.
a) Osmanlı devletinin ticaret, ekonomi ve kaynak bakımından sömürmeyi amaçlamıştır.
b) İhtiyaçları kadar kullanıp kalanını satamadan İtilaf devletlerine vermek zorunda kalmıştır.
5.
a) İtilaf devletleri bütün haberleşme araçlarını ele geçirerek ayaklanmaları önlemek istediler.
b) Osmanlı devletinin haberleşme özgürlüğünü kaldırarak direnişleri engellendi.

Sorular:
1. Rum ve Ermeniler Mondros Ateşkesi’nin ardından İtilaf Devletleriyle iş birliği içine girerek yüzyıllardır huzur içinde yaşadıkları vatan topraklarının bölünmesi için çalışmalara katıldılar. Mavri Mira ve Pontus Cemiyetleri azınlıkların Osmanlı topraklarına yönelik amaçlarını gerçekleştirmek için kurulan en önemli cemiyetlerdir.
2. Milli cemiyetler faaliyet gösterdikleri bölgeleri kurtarma amacında idi. Kongre ve protesto mitingleri düzenliyor, işgal anında silahla direnişte bulunuyorlardı. Tek tek ve farklı bölgelerdeki bu cemiyetlerin faaliyetleri işgalcileri yurttan tamamen çıkarmaya yetmiyordu.

Sayfa 31:
1.
a) vatanın düşman elinde olduğu
b) beklentisi olan cemiyetlerin kurulduğu
c) karşılıksız bi şey yapılmadığı
------
a) düşmanların Osmanlı devletini kapışması
b) çaresizlik
c) cemiyetlerin kurulduğu
------
a)düşman işgali altında
b) çaresizler ve umut bekliyorlar
c) direniyorlar ve karşı koyuyorlar
------
a)bekliyorlar
b)çaresizler 
c)direniyorlar
2.Osmanlı’nın işgali ve paylaşılması
3. Türk halkı işgale karşı çaresizlikle umut bekliyorlar.
4. Milli cemiyetler kurmuşlar.
5. cemiyetin amaçlarını belirtip birlik olmaya çalışırdım.

Sayfa 32:
1. Çanakkale’de birçok şehit verilmiştir.
2. Alevler savaşı simgeliyor olabilir.
3. Ölen şehitlerin.
4. Üzüntüyü ve çaresizliği
5. Bu vatan kolay kazanılmadı
6. Bir tarafta deniz, boğaz bir tarafta ateşten toplar, yaralılar ve yanan ağaçlar.
Sayfa 33: 
1. Balıkesir kongresi: batı anadolu’daki yunan saldırılarını önlemek, bölgedeki halkın bütünlüğünü sağlamak ve kuva-yi milliye birliklerinin ihtiyaçlarını karşılamak için toplandı.
2. Alaşehir kongresi: Erzurum ve Balıkesir kongresinde alınan kararların incelenmesi için toplandığı için üç kongre birbirleriyle benzer özellikler gösteriyor.
3. Farklılık: Sivas kongresi hem toplanış hem de alınan kararlar bakımından ulusaldır. Sivas kongresinde basın da kullanılmıştır.
4. Sivas kongresinin maddeleri arasında milli mücadeleyi gerçekleştirmek için kurulan cemiyetleri birleştirmiş olması kongreyi Türkiye için genelleştiriyor.
5. Müdafaa-i hukuk cemiyetlerinin ortak amacı halkı birleştirmek, bütünleştirmektir. Bu nedenle ayrılmalarına yol açacak fırkacılık’a karşıydılar.

Sayfa 34:
1. Samsun: 9. Ordu müfettişi olarak görevlendirilmiştir. Rum çetelerinin bölgedeki faaliyetlerini kontrol altına alma amacındadır.
2. Amasya: Amasya genelgesi yayımlanmıştır. Milli mücadelenin gerekçesi, amacı ve yöntemi bu genelge ile kararlaştırılmıştır.
3. Erzurum: doğu vilayetlerinde Ermeni çetelerinin (hınçak taşnak) yaptığı zararlı faaliyetleri engellemek amacıyla hazırlanan kongreye katılmıştır. Erzurum kongresi aldığı kararlar bakımından ulusal bir kongre niteliği kazanmıştır.
4. Sivas: Sivas kongresi toplanmıştır. Erzurum kongresinde alınan kararlar aynen geçmiştir. Cemiyetler tek çatı altında birleştirilmiştir. Heteyi temsiliye yürütme organı görevlendirilmiştir.
Sayfa 35:
1. Mustafa Kemal Paşa, Türkiye Büyük Millet Meclisi’ni imkânsızlıklar içinde kurmuştur. Meclis kurulduğu zaman ne hazine ne ordu ne yiyecek ne de yatacak otel vardı. Meclis o zamanlar çok yoksuldu. İstanbul Hükümeti meclistekilere yardım edemiyordu. Düşman askerleri halkın elinden her şeyini almıştı. Sadece meclis değil, halk, hükümet, kuvayi milliye hepsi zordaydı.
2. Mustafa Kemal konuşmasında belirttiği gibi vatanı için tek başına savaşmaya bile razıydı. Son kurşunu kalana kadar bağımsızlığı ve milleti için çalışırdı. O, vatanı için, Türkiye için, canını feda ederdi. Bu yolda ant içmişti.
3. Sorunlar karşısında sakin ve iyimser bir tutum sergilemesinin nedeni, Türk milletinin kendi bağımsızlığını kazanacağına güvenmesiydi. Eğer Mustafa Kemal milletine güvenmeseydi bağımsızlık mücadelesinde yenilebilirdik.
4. Burayı kendinize göre yanıtlamanız gerekli. 
Sayfa 36:
Burada bulunan saygıdeğer efendiler,
İstanbul’un geçici kaydıyla yabancı kuvvetler tarafından işgal olunduğunu ve bütün temelleriyle halifelik makamının ve hükümet merkezinin bağımsızlığının yok edildiği hepinizce bilinmektedir. Bu dutuma baş eğmek, milletimizin teklif edilen yabancı esaretini kabul etmek demektir. Ancak ezelden beri hür ve bağımsız yaşamış olan milletimiz esaret altına alınmayı büyük bir şiddet ve kesinlikle reddetmiş ve hemen vekilleri toplayarak yüce meclisini meydana getirmiştir. Bu yüce meclisin en yaşlı üyesi sıfatıyla ve Allah’ın yardımıyla milletimizin içte ve dışta tam bağımsız olarak geleceğini bizzat üstlendiğini ve idare etmeye başladığını bütün dünyaya ilan ederek TBMM’yi açıyorum. 
Sayfa 37: 
1.Rölyefte Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşu, Atatürk ve halk tasvir edilmiş
2.Bunu kendinize göre cevaplıyorsunuz.
3.Rölyefte, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşu anlatılıyor.
4.Halkını üstün gördüğü için.
5.Sanatçı köylü halkı ön plana çıkarmış. Bunun sebebi ulu önderimiz Mustafa Kemal Atatürk’ün “Köylü milletin efendisidir.” sözü olabilir.
6.Bunu kendinize göre cevaplıyorsunuz.
7.Mustafa Kemal ve onun kurduğu TBMM’ye karşı ayaklanmaların çıkmasında; İngilizlerin boğazlara sahip olmak istemeleri, bağımsız devlet kurmak isteyen azınlıkların faaliyetleri, bazı Kuva-yi Milliye şeflerinin düzenli orduya katılmamak istemeleri ve benzeri nedenler etkinli oldu.
Sayfa 38:
Behçet Bey: işgalciler meclisleri kapatıyor, haberleşmeyi engelliyor. Osmanlı Devleti’nin ayakta uzun yıllar durabilmesi bir mucize olur.
Joseph Friday: Eğer İstanbul Hükümeti haklarımı gözetmezse ülkem ve ordumla birlikte burayı işgal ederim
Kara Fatma: İtilaf Devletleri zaten Ege’yi işgal etmekteler. Bir kağıt parçası onları durdurabilir mi?
Bozan Ağa: Yurt işgal altında. İtilaf Devletleri hiçbir antlaşmaya uymuyor. Biz hala antlaşmalar yapıp onlara kapitülasyonlar veriyoruz

Sayfa 43:Sayın Paşa’m, burada halkımıza karşı zulüm ediyorlar. Bu durumdan yararlanmak isteyen Ermeniler isyan çıkardılar. İngilizler Ermenileri destekliyor. Ruslar artık yavaş yavaş Doğu Anadolu’nun içlerine doğru ilerledi. Ermeniler Van, Bitlis, Erzurum, Kars ve Nahcivan’a saldırdılar. Ben de onlara karşı taarruza geçmek için sizden izin istiyorum.

Kazım Karabekir

--------------------

Buraya harita çizip Doğu Cephesi’ni işaretleyin.



Sayfa 44:
Sarıkamış

Sarıkamış Harekatı, her türlü imkansızlıklar içinde kırık bir ümidi gerçekleştirmeye yönelen ama sonu hazinle biten bir felakettir. Sarıkamış/Beyaz Hüzün, tarihimizdeki bu hazin harekatın nasıl gerçekleştiğini anlatmak, askerimizin hem tabiatla, hem de Ruslarla olan mücadelelerini gözler önüne sermek ve Sarıkamış şehitlerinin hatırlanmasını sağlamak amacıyla kaleme almıştır. Bu kitap; okurları tarihin acılarla dolu bir sayfasına, bütün olanaksızlıklara ve karakışa rağmen Osmanlı askerinin vatanını korumak için inançla ve azimle verdiği mücadeleye tanıklığa davet eden bir hüznün hikayesidir.

1914-1915 Sarıkamış Harekatı bir dram değil kahramanlık destanıdır.

1. 2006 Şubat ayında. İsmail Bilgin

2. Var. Çanakkale’ye Gidenler, Gelibolu, Kurtuluşa Koşanlar…

3. Bu soruyu yapmadım.

4. Esere bir kahraman daha ilave etmek isteseydim bu kahraman Mustafa Kemal olurdu.

5. Kurtuluş Savaşı, 1. Dünya Savaşı, Trablusgarp, 31 Mart Olayı…



Sayfa 45:
1. 2. İnönü Savaşı’ndan sonra yazılmıştır.

2. Öyle görünüyor ki artık bağımsız olacağız.

3. Mustafa Kemal Paşa

4. Yunan ordusu.

5. 1. İnönü Savaşı, Londra Konferansı

6. Kütahya – Eskişehir Savaşları, Ankara ve Kars Antlaşmaları

7. Akdeniz’e ilerlemiştir.

8. Türkiye’yi yok etmek.



Sayfa 46:
1. Birinci kıta, birici ve ikinci mısralar.

2. Yurdumuzun tüten en son ocağına kadar dalgalanacaktır.

3. Sancak için dökülen tüm kanların helal olması için.

4. Bayrak ve milli marşın milletler için ne anlam ifade ettiğini “O benim milletimin yıldızıdır parlayacak; O benimdir o benim milletimindir ancak.” mısralarından anlıyorum.

1. Dörtlük:

Korkma. Asla bu ülke işgal altında kalmaz. Bütün insanlar ölmediği sürece bu millet bu vatan bu topraklar bizimdir, bizimdi, bizim kalacak ve yaşayacak olanlar biziz.



Sayfa 47:


Kurtuluş Savaşı ve Cumhuriyet'in ilk yıllarında Meclis'te yaptığı coşkulu konuşmalarıyla tanınan siyaset adamı ve yazar Hamdullah Suphi Tanrıöver, Tanzimat Dönemi bilim ve siyaset adamlarından Abdüllatif Suphi Paşa'nın oğluydu. Orta öğrenimini Mekteb-i Sultani'de (Galatasaray Lisesi) tamamladı ve meslek olarak öğretmenliği seçti. Ayasofya Rüşdiyesi'nde hitabet ve Fransızca, Darülmuallimin'de edebiyat, Darülfünun'da Türk-İslam sanatı dersleri verdi. İlk şiirini amcası Samipaşazade Sezai'nin Paris'te çıkardığı 'Şura-yı Ümmet' gazetesinde yayımladı (1902). 1909'da Fecr-i Ati topluluğuna katıldı. 1911'de bu topluluktan ayrılarak Genç Kalemler çevresinde gelişen Milli Edebiyat Akımı'na bağlandı. 1912'de milliyetçilik akımının İstanbul'daki merkezi olan Türk Ocağı'na girdi ve başkan oldu. İstanbul'daki işgalci güçlere karşı düzenlenen açık hava toplantılarında, daha sonra TBMM'de ve Kurtuluş Savaşı yıllarında hitabetin etkili örnekleri olarak gösterilen konuşmalar yaptı ve güçlü bir hatip olarak tanındı.


Sayfa 48:
1. halkın ordunun ihtiyaçlarını karşılaması istenmiştir. mustafa kemal ordunun ihtiyaçlarını karşılamak için başkomutanlık yetkisini kullanmıştır.


2. ordu ve halk çok zor durumdaydı. halk kendi ihtiyaçlarını karşılayamazken elindekileri yokluk çeken orduya vermeyi koşulsuz şartsız kabul etmiştir.


3. bu malzemeler ordunun, askerlerin ve cephenin ihtiyaçlarını karşılamak için istenmiştir. o dönemde hükümet, halk, ordu istisnasız zor durumdaydı. para yoktu.


4. anlamını bilmediğim kelimeler: patişka, tiftik, kösele, vaketa, meşin... (siz başka kelimeler ekleyebilirsiniz.)


5. bu taşıt ve araçlar ile orduya ve cepheye silahlar, yiyecekler, içecekler, kıyafetler, uyku tulumları vb. halktan alınan araç ve malzemeler taşınmış olabilir.


6. türk askerinin aç kalmaması için yemek yapılır. gece aydınlanmak için mumlar kullanılır. ordunun temel ihtiyaçlarını karşılamak için yapılmıştır.


7. halk işgallere karşı direnmek için elinde silah bulunduruyor. her an savaş çıkmasından korkuyorlar ve olası ihtimallere karşı bulunduruyorlar.


8. bu maddede sözü edilen sahipsiz mallar yurdu için düşmanlara karşı kendi canını ortaya koyup şehit olan askerlerimizden kalmış olabilir.


9. ordumuz bu ustalar sayesinde silah elde etmiş, tamir işlerini yaptırmış olabilir.


10. ordu, cephane ve halktan toplanan malzemelere el konmuştu. yük hayvanlarına ve taşıtlara el konulmasının nedeni ise cepheye silah ve cephane taşımaktır.


11. ben bu dönemde halka cephanelerin durumunu anlatırdım. itilaf devletleri'nin bize açtığı savaşlardan ve ordunun yokluğundan bahsederdim. kısıtlı şartları halka anlatarak yardım isterdim.
sayfa 50
1 - Savaş yapılan cephelerden.
2 - Cepheye mermiler taşıyorlar.
3 - Çünkü yurt işgal içinde ,onlarında katkıları gerekmekte.
4 - Hayır.gönüllü olarak çalışıyorlar.
5 - Çocugun babası cephede savaşmaktadır.
6 - Çok korktum
7 - Allah seni korusun.

sayfa 51
1 -ßayrak kastedilmektedir.Bağımsızlık sembolü oldugu için hürmet ediliyor.
2 -Sakarya Savaşında.Çünkü savaş kazanılmış.
3 -Mustafa Kemal Atatürk
4 -Kaybettiğimiz toprakları geri almak için.
5 -yapamadım..

Sayfa 52
1 -Mustafa Kemal Atatürk.
2 -Tüfek sayıları sınırlı oldugu için.
3 -Oglum sen ilk önce vatanı kurtar.Elinden geleni yap.Hakkını helal et.ßizimde senin üstünde hakkımız varsa helal olsun..

sayfa 53
1 -Kazım Karabekir'e
2 -Tekalif-i Milliye
3 -ßaşkomutanlık görevini
4 -Sakarya nehrinin dogusuna çekilme emri.
5 -Vatan sevgisi.

0 yorum:

Yorum Gönder