2012-2013 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI AKINCILAR ORTAOKULU
6/C TÜRKÇE DERSİ 1. DÖNEM 2. YAZILI SORULARI
Geçmişten günümüze, pek çok şey para yerine kullanıldı. İlk insanlar deniz kabuklarını para olarak kullanırdı. Mayalar içinse kakao çekirdekleri para birimiydi. Uzun yıllar altın, gümüş gibi değerli metaller para olarak elden geçti. Kâğıt paralar ise çok daha yakın bir zamanda ortaya çıktı. Paranın bulunmasından önce, bir mal edinmek için, onunla aynı değerde başka bir malla değiş tokuş etmek gerekiyordu. Takas denilen bu sistemde akla gelen ve olabilecek her şey kullanılıyordu. Tahıl ürünleri, kümes hayvanları, tuz, büyükbaş hayvanlar, deniz kabukları gibi ihtiyaç duyulan ve istenen her şey değiş tokuş yoluyla el değiştiriyordu. Bu sistemde malın belli bir değeri oluyordu. Bu tür alışverişlerde karşılıklı ihtiyaçlar ön plana çıkıyordu.
1. İlk insanlar para yerine ne kullanmışlar? (5p)
2. Kakao çekirdeklerini para yerine kullananlar kimlermiş? (5p)
3. Para bulunmadan önce alışverişler nasıl yapılıyormuş? (5p)
4. Takas ne demekmiş? (5p)
5. Kâğıt paralar ne zaman kullanılmaya başlanmış? (5p)
6. Aşağıdaki kelimelerin kökünü bularak aldığı ekin türünü yazınız. (20p)
Sokaklar | Anahtarlık | ||
Çöpçü | Sevgisiz | ||
Kartallar | Yazılı | ||
Bilgisizlik | Kışlıklar | ||
Öğrencilik | Yenilgi | ||
Dostluk | Sınıfı | ||
Şekercilik | Köylüler | ||
Kitapçılık | Sucuk | ||
Elmalar | Gelişim | ||
Okuldan | Koştu |
7. Aşağıdaki kelimelerin eş anlamlılarını yazınız. (10 puan)
medeniyet | vazife | ||
istiklal | öykü | ||
anıt | fiil | ||
söyleşi | kibir | ||
ulus | ziraat |
8. Aşağıdaki cümlelerde öznel olanın başına ‘’Ö’’ nesnelin başına ‘’N’’ yazınız. (10p)
( ) Adıyaman’ın en büyük ilçesi Kahta’dır.
( ) Çalıkuşu, Reşat Nuri Güntekin’in en önemli eseridir
( ) İstiklal Marşı’nın yazarı Necip Fazıl Kısakürek’tir.
( ) Kahta’da üzüm yetişmez.
( ) Okulun en başarılı öğrencisi Kerem’dir.
9. Aşağıdaki sözcüklerin hangisinde ünsüz benzeşmesi (sertleşmesi) vardır? (5p)
A) Tatsız B) Çorabım C) İşçiler D) Tıkırtı
10. ‘’Meyveli ağacı taşlarlar.’’ atasözünü açıklayan bir kompozisyon yazınız. (30p)
(Not: yazı:5 , imla-noktalama:10 , düşünceyi ifade edebilme:15)
BAŞARILAR
0 yorum:
Yorum Gönder