16:51
0
.................................... LİSESİ 2012-2013 ÖĞRETİM YILI TÜRK EDEBİYATI DERSİ 2. DÖNEM 2. YAZILI SORULARI
1. Çanakkale’de sağ kolunu kaybeden Ahmet Celal, işgal altındaki İstanbul’da daha fazla kalamayacağına karar vererek emir eri Mehmet Ali’nin İç Anadolu’da, Porsuk Çayı kenarındaki köyüne gider. Orada, uğruna kolunu verdiği insanların yakınlığıyla karşılayacağını sanmak­tadır. Ancak zor tabiat koşullarında bencilleşen ve ay­dınlara küsmüş olan köylüler, onu ve başlatılacak olan Kurtuluş Savaşı mücadelesini önemsemezler.
Bu parçada kısaca anlatılan roman aşağıdakilerden hangisidir?
A) Sodom ve Gomore B) Kiralık Konak C) Yaban D) Ankara
E) Panorama

2. Aşağıdaki eserlerden hangisi karşısında verilen açık­lamaya uygun değildir?
A) Yem Hayat: Ziya Gökalp’in Türkiye Türkçülüğünü anlattığı şiirleridir.
B) Altın Işık: Milli bir edebiyatın masallardan doğacağı inancıyla eski Türk masallarının şiirleştirildiği kitap­tır.
C) Kızıl Elma: Ziya Gökalp'in, Türk kültür tarihini anlat­tığı makaleleridir.
D) Beyaz Lale, Bomba, Ömer Seyfettin'in, konusunu Balkan Savaşları’ndan aldığı hikâyeleridir.
E) Efruz Bey, Ömer Seyfettin’in II. Meşrutiyet ile Birin­ci Dünya Savaşı arasındaki dönemi anlattığı eseri­dir.

3. Milli Edebiyat Dönemi’nde aynı durum etrafında eser veren Yahya Kemal, Mehmet Akif ve Ziya Gökalp'ten birisini yok saymak ciddi anlamda bir eksikliğe neden olur.
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada adı geçen ya­zarlardan birisine ait değildir?
A) Ey Türk Uyan B) Gölgeler
C) Kızıl Elma          D) Aziz İstanbul
E) Safahat

4. ……… Forsa, Primo Türk Çocuğu, Beyaz Lale, Hür­riyet Bayrakları gibi hikâyelerini milliyetçilik konusu et­rafında yazmıştır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden han­gisi getirilmelidir?
A) Ali Canip           B) Ömer Seyfettin
C) Yakup Kadri      D) Refik Halit

5. Her lahza bir alev gibi hasretti duyduğum
Mahzun hudutların öt esinden akan sular
- Çıktım sürekli gurbete gezdim diyar diyar
Bu dizelerdeki atlı çizili imgeler aşağıdakilerden han­gisinin göstergesi olabilir?
A) Epik Şiir            B) Saf Şiir
C) Didaktik Şiir      D) Dramatik Şiir
E) Pastoral Şiir

6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Milli Edebiyatçılar, Genç Kalemler, Türk Derneği gibi dergiler etra­fında bir araya gelmiştir.
B) Milli Edebiyat'ın oluştuğu dönemde Osmanlı aydınları arasında Os­manlıcılık, İslamcılık, Batıcılık ve Türkçülük olmak üzere dört ana akım kendini göstermiştir.
C) Milli Edebiyat fikri ilk kez Kurtuluş Savaşı yıllarında Anadolu halkı­nın Yunanlılara karşı verdiği destansı mücadele sırasında günde­me gelmiştir.
D) Milli Edebiyat’ın oluşmasında Balkanlarda isyan eden azınlıklara karşı savaşan genç subayların milliyetçilik akımından etkilenmesi­nin katkısı olmuştur.
E) Osmanlının Balkan Savaşı'nda dilenen başarıyı gösterememesi ay­dınlar arasında yeni çözüm yollarının aranmasına neden olmuştur.

7. Manzume ile saf şiiri karşılaştıran aşağıdaki yar­gılardan hangisi yanlıştır?
A) Manzumede öyküsel anlatımdan yararlanılırken saf şiir bütün nesir örneklerinden uzaktır.
B) Manzume de saf şiir gibi mısralardan oluşur, bazı saf şiir örnekleri gibi ölçülü uyaklı olur.
C) Manzumede bir olayı aktarmak amaçlanabilirken saf şiirde olay aktarma söz konusu değildir.
D) Manzumede öğreticilik söz konusuyken saf şiir­de duyguyu sanatlı bir söyleyişle ifade etmekten başka bir amaç güdülemez.
E) Manzume hece ölçüsüyle yazılırken saf şiirde, hep aruz ölçüsü kullanılmıştır.

8. Aşağıdakilerden hangisi sanatın işlevi ve milli meselelere yaklaşımıyla Milli Edebiyat’a yakın ol­masına rağmen bütün şiirlerini aruzla yazmıştır?
A) Yahya Kemal Beyatlı
B) Mehmet Akif Ersoy
C) Ahmet Haşim
D) Ziya Gökalp
E) Abdülhak Hamit Tarhan

9. Milli Edebiyatçılarla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Toplum için sanat anlayışını benimseyerek ulu­sal kaynaklara yönelmişlerdir.
B) Türkçenin Arapça ve Farsça kelimelerin ağırlı­ğından uzaklaşarak sadeleşmesi gerektiğini sa­vunmuşlardır.
C) Şiirde Halk ozanlarını örnek almış, memleketin güzellikleriyle ilgili duygularını coşkulu bir anla­tımla işlemişlerdir.
D) ölçüsüz, uyaksız şiirin edebiyatımızın önünün açılması için önemli olduğuna inanmış, bu yönde eser vermişlerdir.
E) Roman ve hikâyede genellikle realist geleneğe bağlı kalmış, dönemlerinin gerçeklerini eserleri­ne taşımışlardır.

10. Aşağıdakilerden hangisi, Milli Edebiyatçıların dil­le ilgili görüşlerinden delildir?
A) Edebi eserler, İstanbul’un konuşma Türkçesiyle kaleme alınmalıdır.
B) Arapça ve Farsça dil bilgisi kurallarının yerine Türkçe dil bilgisi kuralları geliştirilmelidir.
C) Bütün bilimsel alanlardaki Arapça ve Farsça te­rimler terk edilmeli, onların yerine Türkçe terimler geliştirilmelidir.
D) Türkçenin yapısına uyum sağlamış Arapça ve Farsça kelimeler, yazılış bakımından Türkçeye uydurularak korunmalıdır.
E) Türkçede karşılığı olan yabancı sözcükler atılmalıdır.

11. Aşağıdakilerden hangisi, Tevfik Fikret’le Mehmet Akif Ersoy’da ortak değildir?
A) Öğretici manzumeler yazmaları
B) Aruz ölçüsünü ustalıkla kullanmaları
C) Manzum hikâyeler kaleme almaları
D) Toplum için sanat anlayışında olmaları
E) Servetifünun topluluğu içinde yer almaları

12. 1911 'de Selanik'te çıkan Genç Kalemler Dergisi'nde yazıları ile Milli edebiyata öncülük eden sanatçılar hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir? 
A) Ali Canip Yöntem, Ömer Seyfettin, Ziya Gökalp
B) Ziya Paşa, Namık Kemal, Şinasi
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Peyami Safa, Tevfik Fikret
D) Faruk Nafiz Çamlıbel, Orhan Seyfi Orhon, Aka Gündüz
E) Halit Ziya Uşaklıgil, Halide Edip Adıvar, Reşat Nuri Güntekin
13. Milli edebiyat döneminde gerçekleştirilen aşağıdaki yeniliklerden hangisi I. dönem Tanzimat yazarlarınca da ele alınmasına karşın gerçekleştirilememiştir?
A) Yabancı dilbilgisi kurallarının terk edilmesi
B) Konuşma dilinin yazı dili kabul edilmesi
C) Nazmın nesre yaklaştırılması
D) Türkçenin sadeleştirilmesi

14. (I) Servetifünun edebiyatının ortaya çıkması Tanzimat Dönemi’nin iki öğretmen, şair ve yazarına dayanıyor. (II) Tanzimat Dönemi’nde Reca- izade Mahmut Ekrem edebiyatımızın Fransız edebiyatı doğrultusunda yenilenmesinden yanaydı. (III) Abdülhak Hamit ise Divan geleneğinden kopanların ilkesiz bir yenilik içinde olduklarını söyleyerek yenileşme haraketine karşı çıkıyordu. (IV) Gençler, hocaları Recaizade Mahmut Ekrem’in yenilik yanlısı tutumunu benimsediler. (V) Araba Sevdası’nın ve Takdir-i Elhan'ın yazarı, onları 1896’da Servetifünun dergisi etrafın­da topladı, böylece Edebiyat-ı Cedide denen grup oluştu.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I.        B) II.       C) III. D) IV.     E) V.

15. Servetifünun Dönemi öğretici metinleri ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Dil, genellikle ağırdır.
B) Konular, toplumla ilgili değildir.
C) Süslü bir anlatımdan kaçınılmıştır.
D) Yazılar, dergide yayımlanmıştır.
E) Cümleler, genellikle uzundur.

16. Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun edebiyat­çılarını “Dekadanlar" diyerek eleştirmiş, sonradan “Teslim-i Hakikat" yazısıyla bu eleştirisini geri al­mıştır?
A) Ahmet Mithat Efendi
B) Cenap Şahabettin
C) Abdülhak Hamit
D) Süleyman Nazif
E) Ahmet Şuayb

17. Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun şairleri ile Divan şairlerinde ortak değildir?
A) Aruz ölçüsünün kullanılması
B) Şiirde güzelliğin özden daha çok önemsenmesi
C) Kaside, gazel gibi nazım biçimlerinin kullanılmaması
D) Kafiye, redif gibi ahenk öğelerinden yararlanılması
E) Süslü, söz sanatlarıyla yüklü, ağır bir dilin kullanılması

18. (I) Servetifünun Dönemi, basın ve sanatçılar için özgür bir dönem de­ğildir. (II) özgürlüğün olmadığı bir ortamda toplumcu bir şiirin oluşması beklenemez. (III) Servetifünun şairleri, şiirde toplumu ilgilendiren konu­ları değil, bireysel konuları işlemişler. (IV) Şiirde aşk, doğa, düş kırıklığı, aile yaşamı gibi temaları öne çıkarmışlar. (V) Sembolizmden etkilenen Tevfik Fikret’in dışında­kiler parnasizmden etkilendiklerinden malzemelerini müziğin hakim olduğu bir şiir için kullanmışlar.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) I.        B) II.       C) III.      D) IV.     E) V.

19. 1909’da Fecr-i Âti topluluğuna katıldı. Bu topluluğun dağılmasından sonra da şiirler yazmayı sürdürdü. Şiirlerinin hepsi de aruzla yazılmıştır. Aşk ve doğa temalarını işlediği, sembolizm akımı anlayışına uygun olarak yazdığı şiirlerde hayale ve müziğe büyük önem verdi. Güçlü şiirleri yanında, değişik konuları yoğun bir dille anlatan fıkraları da vardır.
Burada sözü edilen sanatçı aşağıdakilerden hangisidir? (1989/ÖSYS)
A) Ahmet Haşim
B) Cenap Şehabettin
C) Süleyman Nazif
D) Faruk Nafiz Çamlıbel
E) Yahya Kemal Beyatlı

20. Fecr-i Âti şiiriyle ilgili aşağıdakilerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Aruz ölçüsü ve hece ölçüsü yaygın olarak kullanılır.
B) Tabiat ve aşk teması işlenir.
C) Dil, sembollerle yüklü ağır bir dildir.
D) Batı nazım biçimleri ve serbest müstezat kullanılır.
E) Şiirde musikiye önem verilir.

21.
I.Yakup Kadri
II. Fuat Köprülü
III. Emin Bülent
IV. Ali Canip Yöntem
V. Tahsin Nahit
Yukarıdaki numaralandırılmış sanatçılardan hangileri Fecr-i Âti’den başka bir topluluğakatılmamıştır?
A) I ve II
B) II ve III
C) III ve IV
D) IV ve V
E) III ve V

22. Aşağıdakilerden hangisi Şinasi ile Namık Kemal’in ortak yönlerinden biri değildir?
A) Tiyatro türünde eser yazmaları
B) Tanzimat’ın I. kuşağında yer almaları
C) Yenileşmeyi savunmaları
D) Romantizm akımından etkilenmeleri
E) Batı’dan alınan edebi türleri kullanmaları
23. Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Namık Kemal – Cezmi
B) Ziya Paşa – Harabat
C) Şinasi – Şiir ve İnşa
D) Şemsettin Sami – Kamus-ı Türki
E) Samipaşazade Sezai – Sergüzeşt

24. Tanzimat edebiyatının oluşmasında 1832’de kurulan “Tercüme Odası’nın önemli etkisi vardır. Denebilir ki Tanzimat edebiyatındaki pek çok yenilik Batı’ya öğ­renci olarak giden Türklerin yanında bu odada çalı­şanların yaptıkları çevirilerin etkisiyle olmuştur.
Bu cümlelerden Tanzimat edebiyatıyla ilgili ola­rak aşağıdakilerden hangisine ulaşılır?
A) Kaynağını ülke dışındaki gelişmelerden aldığı
B) Toplumculuk amacı varsa da büyük kitlelere ula­şamadığı
C) Divan kültürünün etkilerini zayıflatmaya yönelik oluşturulduğu
D) Dönemin siyasi gelişmelerinden bağımsız geliştiği
E) Topluma dönük yanlarının zamanla zayıfladığı

25. Tanzimat Dönemi edebiyatıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Batı edebiyatından makale, eleştiri gibi yeni ede­bi türler alınmıştır.
B) Sanat toplum içindir anlayışı doğrultusunda eser verilmiştir.
C) Düz yazı yaygınlaşmış ve düşünceyi aktarmada önemli bir araç haline gelmiştir.
D) Ürünler, türünün ilk örneği olduğundan teknik ba­kımdan kusurludur.
E) Cümle kalıpları kırılmış, devrik cümleler yaygın olarak kullanılmıştır.

0 yorum:

Yorum Gönder